Monday, September 22, 2008

TINJAUAN : seks dan kopi (setelah 3 bulan berlalu)

oleh : Azri Abu Hassan (pengarah KOPITIAMKURANGMANIS)

Pengenalan


Kopitiam Kurang Manis sebuah karya filem pendek terbitan Universiti Teknologi Mara (UiTM) di bawah arahan Azri Abu Hassan yang menerapkan pelbagai persoalan-persoalan berkaitan permasalahan dengan manusia. Kopi di anggap sebagai satu minuman atau amalan-amalan harian (popular culture) terutama golongan masyarakat Cina di Malaysia. Filem pendek Kopitiam Kurang Manis tidak diangkat sebagai pemaparan tentang seks atau kopi, akan tetapi apabila meninjau secara dalaman, ianya memaparkan masalah manusia secara cinematic value melalui visual language. Kopitiam Kurang Manis memaparkan perasaan seorang lelaki tua yang mengalami kekurangan sexual desire dan kehilangan aroma rasa membuat kopi. Manusia yang di paparkan adalah masalah dalaman (inner inside of human being) secara sindiran (parody) dan comical melalui visual interpretation. Harus diingatkan sesebuah filem pendek tidak semestinya memaparkan secara keseluruhan jalan cerita, malah ianya di sampaikan secara ambiguity dan tidak meleret-leret jalan cerita seperti filem arus perdana Sembilu (1995).

KOPITIAM atau di namakan sebagai kedai kopi, banyak memori kisah lama secara gambar bergerak mengikut masa dan ruang waktu tanpa sempadan. Kehilangan yang dialami oleh watak Ah Keong begitu resah, suram, depression, dan halusinasi bersama candunya. Manusia seperti Ah Keong hanya menunggu waktu, yang akan tiba kembali aroma rasa membikin kopi secara zahir akan tetapi ia lahir dan datang secara batin. Perasaan kehilangan naluri seks dan membikin kopi begitu problematic oleh Ah Keong pada usia yang tua. Kehadiran perempuan Indonesia sebagai pekerja orang gaji akan membawa satu sinar dan harapan pada sang si tua yang kehilangan. Manusia alienasi seperti Leez, (pekerja indonesia) memberi satu petanda pada persoalan-persoalan yang timbul di antara kehilangan oleh Ah Keong. Kopi dan naluri seks menunggu waktu Leez mengubah segala yang timbul. Hanya masa menentukan Leez bertindak secara kotor memecahkan tembok yang di rasai oleh Ah Keong. Bagi Ah Keong, penerimaan yang dirasai olehnya, begitu sangsi dan menimbulkan kesan tanda tanya sehingga merelakan apa dilakukan oleh Leez. Perkara kehilangan ini juga dapat dilihat secara kasar melalui filem pendek adalah suatu kehilangan besar iaitu pelanggan. Dahulunya pelanggan begitu ramai, tetapi apabila perasaan seks mulai hilang, dan aroma membikin kopi itu mendahului kesemua aspek tersebut.

MANUSIA alienasi Leez itu mempunyai simpati, kesian dan tabah untuk mengubah segala yang di alami sang tua. Leez bertindak secara kotor; unsur mitos dan kuasa seksnya agar dapat memecahkan tembok oleh Ah Keong. Baginya, tindakan sedemikian dapat mengubah suasana kedai kopitiam yang suram kembali ceria seperti dahulunya. Kejayaan yang dirasai oleh Leez terpapar di akhiri babak di mana pelanggan kembali ramai. Amalan unsur mitos begitu kuat pada sesuatu budaya dan kaum itu. Bagi Leez tidak salah mengaplikasikan amalan itu agar kehidupan Ah Keong kembali seperti dulu. Leez menyembur ayat-ayat jampi dan menggoda ke arah seks, dapat mengubah hidup Ah Keong yang resah. Ini terdapatnya elemen existentialism pada watak Ah Keong membuat pilihan terhadap seks dan kopinya. Pilihan menjadi satu tanda tanya oleh seseorang individu membuat pilihan. Bagi Ah Keong hanya seks dapat mengubah segala-galanya terhadap kopinya, ini terdapat pada babak pertembungan di antara Ah Keong di dapur, di meja makan, tangga memberi petanda padanya. Ah Keong merasakan sesuatu yang lain dalam hidup sebelum ini, maka pilihan Ah Keong hanya merelakan dirinya untuk mendapat kepuasan dan keinginan yang di alami olehnya.

Gaya Pengarahan, Mise-en-Scene, Simbolism, dan Sinematografi dalam Kopitiam Kurang Manis.

GAYA pengarahan merupakan satu kerja kreativiti pengarah filem dari aspek pembikinan falsafah, pemikiran dan pengaruh filem yang membentuk style of directing. Aspek gaya pengarahan sangat penting bagi seseorang pengarah filem bagi menuntukan hala tuju arah pengarah itu mencapai tahap produk kualiti, kepuasan penonton dan hanya semata-mata sebuah karya individu yang lebih kepada artistic dan seni untuk seni. Selain itu, pengarahan merupakan satu gaya teknik pembikinan filem yang melibatkan satu proses kerja yang berat kerana pelbagai aspek perlu di pertimbangkan untuk mencipta suatu filem yang penuh dengan visual yang bermakna serta yang artistik. Menurut catatan Wikipedia (2008) menyatakan;

“A film director is responsible for overseeing every creative aspect of a film. They develop a vision for a film, decide how it should look, what tone it should have, and what an audience should gain from the cinematic experience. He/she is in short the storyteller. Film directors are responsible for approving every camera angle, lens effect, lighting, and set design occasionally even taking part in the hiring of key crew members. They coordinate the actors moves, determine camera angles, and may be involved in the writing, financing, and editing of a film."

PENGARAHAN yang saya terapkan adalah bukan sekadar syok sendiri. Pengarahan saya lebih menuntut ke arah kreativiti menekankan dari aspek story telling. Penceritaan melalui filem pendek Kopitiam Kurang Manis memberi penekanan terhadap watak Ah Keong yang mengalami problematic terhadap kopi, seks dan kehilangan pelanggan. Selain itu, penceritaan ini juga saya mengambil atau mengaplikasikan realism approach melalui pendekatan aliran Italian Neo-Realism seperti pengarah filem Vittorio De Sica dan penulis skrip serta pelopor aliran tersebut iaitu Cesare Zavattini. Ini kerana tokoh-tokoh yang saya sebutkan ini merupakan idola dan perangsang saya membikin skrip yang berbentuk naratif yang kuat. Bagi saya, penghasilan skrip filem pendek Kopitiam Kurang Manis memberi penekanan reality of life people dari aspek budaya, masyarakat dan sosial di Malaysia seperti terpapar dalam filem pendek ini.

Selain itu, konsep pengarahan dalam Kopitiam Kurang Manis menitik beratkan gerak kerja kamera dari aspek sinematografi. Menurut Spottiswoode (1955, 132) beliau menghuraikan:
"Camera is the eye of the director. However skillfully he chooses his cast, cuts his film or weaves his sound into it, there will remain an element of the random or disordered if he has not determined each camera angle and position by his interpretation of the subject chosen."
SUBJEK dan objek sentiasa berada dalam hubungan dengan kamera dalam komposisi frame. Kedudukan kamera dalam satu-satu shot menentukan point of view shot tersebut manakala angle kamera memberi makna tertentu. Menurut Hodgdon (1981, 138) "camera’s relationship to the action and the implication inherent in the relationship" dan perlu dipertimbangkan apabila seseorang pengarah apabila membuat keputusan mengenai kedudukan dan angle kamera yang sesuai. Selain itu, Whitaker (1970, 58) pula berkata "a change of angle alters the composition of the shot, and thereby the environment in which the pricipal subject is to be seen." Kopitiam Kurang Manis banyak bercerita menggunakan visualnya di mana sinematografi dan gerak kerja sangat dititik-beratkan. Pengarah memanfaatkan kaedah kamera yang statik dan kamera yang bergerak (dynamic) dengan sepenuhnya untuk menghasilkan mood dan atmosphere yang diingini. Dalam pada itu, pengarah banyak juga meletakkan props dan miniatures secara artistik di foreground kamera untuk menghasilkan illusion of depth. Unsur foreground menjadi satu konsep pengarah dan ianya bertindak sebagai blocking kepada aktor untuk memberikan makna kepada watak dan cuba menyembunyikan sesuatu, sama ada perasaan ataupun fikirannya representasi melalui watak Ah Keong.


SELAIN ITU, pendekatan pengarah Kopitiam Kurang Manis melalui pengarahan shot adalah bereksperimentasi dengan tableau untuk menghasilkan kesan sinematografik yang bermakna. Menurut catatan www.wikipedia.org (2008), tableau bermaksud something meaning pictures. Pada pendapat saya, tableau yang di maksudkan adalah teknik kesan long-take dalam shot. Teknik long-take merupakan satu subjek dan gaya pengarahan oleh Azri Abu Hassan. Tableau yang cuba di paparkan dalam filem pendek ini hampir kesemua babak berbentuk static shot dengan penggunaan long-take dengan keadaan kamera hampir statik memberikan perasaan suasana tegang pada penonton, selaras dengan mood yang ingin di cipta oleh pengarah. Walaupun demikian, long-take memang digemari pengarah filem barat seperti yang diperkatakan Sherman (1976, 107-108) dalam kajian terhadap pengarah Robert Rossellini:
"I prefer the long take because you can put a lot inside of the take. You build through a lot of things, the atmosphere around, certain kind of mood, certain kind of passage in the thought and attitude, physical attitude, too."
Dari sudut MISE-EN-SCENE dan Simbolism terlalu banyak di paparkan melalui filem pendek Kopitiam Kurang Manis. Mise-en-Scene bermaksud
"Stemming from the theater, the French term mise en scène literally means "putting on stage." When applied to the cinema, mise-en-scène refers to everything that appears before the camera and its arrangement – sets, props, actors, costumes, and lighting."
SETTINGmemainkan peranan penting sebelum penggambaran bermula. Semasa penghasilan skrip draf pertama, saya amat mementingkan lokasi yang ‘life set’ yang keadaan lusuh, kotor, tidak sempurna agar ia nya memberi impak pada kesan visual. Pada pendapat saya, lokasi kedai kopitiam dalam filem pendek ini sudah memberi suatu nyawa atau karakter melalui set lokasi tersebut. Selain itu, lokasi tersebut dari sudut vision of director and point of view director sudah semestinya tepat mengikut kehendak saya dan naskah skrip. Setting itu juga, pada pandangan saya dari aspek mise-en-scene, ianya memperlambangkan representasikan dari watak Ah Keong seperti kehilangan, lusuh, moody, dan depression.

Dari segi props kebanyakkan kesemua barang-barang kedai kopitiam yang lama dan secara tidak langsung memberi kesan gambaran memori silam. Pada perkiraan saya, filem pendek Kopitiam Kurang Manis ini banyak bermain unsur-unsur simbol melalui props. Sebagai contoh kenapa serbuk kopi pada tin gambar burung layang-layang. Ini kerana saya kaitkan aspek kepercayaan orang Cina dan budayanya. Imej logo burung layang-layang pada serbuk tin kopi menunjukkan kedamaian, kebebasan dan keuntungan yang sangat kuat kepercayaan kaum Cina. Selain itu, terdapatnya gambar perempuan Cina di dinding. Ini kerana, imej tersebut dari sudut mise-en-scene memperlambangkan watak Ah Keong yang kegersangan, sex addict, dan suka pada perempuan seksi. Simbol pada imej telur pecah memberi interpretation yang pelbagai pada penonton. Dan bagi saya ia terpulang pada penonton untuk mentafsirkan pelbagai sudut. Pada pendapat peribadi saya, imej telur pecah itu memberi kesan visual bahawa transition masa persenyawaan sperma dan ovum lalu membentuk segumpalan fetus. Imej kuning telur itu membentuk sedemikian sehingga shot yang seterusnya kelihatan perempuan indonesia (Leez) makan asam secara tidak langsung menunjukkan mengidam dan sedang hamil. Imej melalui filem memberi kesan impak yang pantas untuk perubahan masa, tempat dan waktu. Itulah keistimewaan dan magic in film.

Aspek KOSTUM pula, kebanyakkan semua pakaian biasa sehari-harian. Sebagai contoh, watak Ah Keong memakai baju pagoda cina mengikut amalan dan tradisi masyarakat kaum Cina di Malaysia. Pada watak Leez pula hanya berpakaian stereotaip perempuan Indonesia pekerja di Malaysia yang lusuh dan tidak ada satu konsep serta jenis pakaian. Pada pendapat saya, tidak ada satu unsur simbol dan warna melalui pakaian.

Dari sudut SINEMATOGRAFI iaitu pencahayaan, saya sudah menerangkan aspek shot yang static, penggunaan long-take itu sebahagian subteks dan representasi melalui watak Ah Keong itu sendiri. Pada pandangan peribadi sabagai pengarah, aspek sinematogarafi dari sudutpencahayaan lebih kepada low-key, seolah-olah memberi kesan gloomy dan memperlambangkan kesan kekaburan serta negative index. Sebagai contoh pada babak dapur kelihatan Leez masuk ke dapur mencapai serbuk tin lalu ke sudut belakang nampak bayang-bayang, Leez yang sedang membaca jampi pada serbuk kopi itu. Bayang-bayang itu adalah negative index melalui visual language film dan secara tidak langsung representasikan pada watak Leez yang jahat dan kotor.

ASPEK yang paling penting pada simbol dan imej melalui filem pendek ini adalah pada opening sequence di mana kelihatan serbuk tin kopi tumpah lalu kelihatan air mencampuri kopi menghasilkan kesan imej hitam yang pekat. Pada perkiraan saya, imej hitam pekat air kopi mengalir itu memperlambangkan kepada watak Leez yang mengalami datang haid (period) dan menjadi segala persoalan pada filem pendek Kopitiam Kurang Manis. Barangkali, Leez yang mengalami period itu membuat Ah Keong gersang dan terpaksa menunggu membuatkan dia tidak terurus, dan depression. Bagi saya sebagai pengarah harus member kesan kreatif melalui penghasilan filem pendek dengan memberi dua dynamic story agar penonton dapat memberi pelbagai interpretasi.

Kesimpulan

FILEM pendek Kopitiam Kurang Manis ini dirumuskan sebagai sebuah filem tentang seks, dan kopi. Penghasilan sebuah filempendek ini menuntut pengarah ke arah personal work, artistic value dan kesan ambiguity dalam skrip. Ini kerana filem pendek juga adakalanya memperlambangkan pengarah itu sendiri dari aspek pemikirannya, latar belakang, dan apa yang mempengaruhinya untuk membikin filem pendek. Secara jujurnya, saya membikin filem pendek Kopitiam Kurang Manis hanya untuk berkarya dan ingin bercerita dalam konteks memaparkan reality of life terutamanya masyarakat di Malaysia.

2 comments:

amer zaman said...

mungkin kerana kau

short ini menarik (auteur theory)

dan

semoga berjaya!
teruskan mengghairahkan
aku dengan karya-karya kau..

next projek?

azri abu hassan said...

terima kasih...
short film kopitiam kurang manis menarik kerana masing-masing ada passion terhadap film.
kata mamat khalid, filem adalah cerminan kehidupan..maka naskah kopitiam kurang manis mengangkat isu-su reality of life people menjadikan sebuah karya itu dekat dengan jiwa penonton.

After raya, next short film : 7 muka